استاندارد 780 اسباب بازی – آزمون ثبات رنگ وسائل و اسباب بازی کودکان در مقابل بزاق دهان و عرق بدن

استاندارد اسباب بازی

این استاندارد ایران بوسیله کمیسیون وسائل ایمنی کودکان زیر نظر کمیته ملی استاندارد پوشاک مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه گردیده به استناد ماده 1 قانون راجع به اجازه تاسیس مؤسسه استاندارد ایران مصوب هفدهم خرداد 1339 و ماده 3 اساسنامه مصوب کمیسیون مشترک دارائی مجلسین در نهم تیرماه 1344 منتشر می گردد. برای حفظ همگامی با پیشرفتهای ملی و جهانی صنایع و علوم , استانداردهای ایران گاه بگاه مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت, هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استانداردها برسد در هنگام تجدید نظر در اختیار کمیسیون های مربوطه گذاشته خواهد شد استفاده کنندگان نیز باید آخرین چاپ این استانداردها یا آخرین تجدیدنظرها و اصلاحات آنها را قبلاَ بدست آورند. استانداردهای ایران را می توان مبنای تنظیم قراردادها یا سفارش کالاها قرارداد و برای این منظور در صورت لزوم می توان تغییرات مناسبی در عبارات یا شرایط آنها داد. در تهیه این استاندارد سعی بر آن بوده است که با توجه به نیازمندیهای خاص ایران حتی المقدور میان روشهای معمول در این کشور و استانداردها و روشهای متداول در کشورهای دیگر هماهنگی و همگامی ایجاد شود. بنابراین با بررسی امکانات و مهارتهای موجود و اجرای آزمایشهای لازم استاندارد حاضر با استفاده از استاندارد زیر تهیه گردید:

  •  Deutsche Industrie Normen 53160
  • Testing Colour of toys for reristance to Sweat and Spittle .
  • Prufung von bunten kindern spiel waren auf
  • Speicble- und schweibe chtheit.

کمیسیون وسایل ایمنی کودکان

1- هدف

1-1- کمیسیون وسایل ایمنی کودکانهدف از تدوین این استاندارد تعیین ثبات رنگ وسایل بازی رنگی و کالسکه های کروکی – تابستانی کودکان و ساک های حمل نوزادان که با وسایل دستی و یا ماشینی رنگ آمیزی شده و نیز سایر وسایل حفاظتی رنگی کودکان در مقابل بزاق دهان و عرق بدن و عدم انتقال رنگ آنها به البسه – پوست – مخاط بدن و دهان کودکان می باشد.

  2- دامنه کاربرد

2-1- این آزمایش شامل وسایل بازی رنگی کودکان از قبیل سوت – فلوت – سازدهنی- شیپور و غیره می باشد که معمولاَ کودکان برای استفاده و بازی باید آنها را به دهان خود بگذارند.

2-2- این آزمون شامل وسایل بازی رنگی کودکان بوده که کودکان در حین بازی امکان دارد آنها را به دهان و یا در داخل دهان خود بگذارند مانند بلوکهای رنگی اسباب بازی توپهای کوچک و غیره.

2-3 این آزمون شامل وسایل بازی رنگی که مستقیماَ با پوست بدن تماس پیدا می کند از قبیل گلوبند, دستبند و ماسکهای رنگی صورت و غیره می باشد.

2-4- این آزمون شامل کالسکه های کروکی- تابستانی کودکان و ساک های حمل نوزادان که بنحوی از انحاء رنگ آمیزی شده است میگردد.

2-5- این آزمون شامل کلیه وسایل حفاظتی رنگی کودکان می شود.

2-6- این آزمون شامل کلیه وسایل رنگی کودکان بدون در نظر گرفتن نحوه رنگ آمیزی از قبیل رنگی نمودن رنگ آمیزی با قلم مو رنگ پاشی و غیره می باشد.

2-7- این آزمون شامل وسائلی که در اثر اصطکاک پوشش خارجی آنجا از بین می رود و رنگ آنها ظاهر می گردد نمی شود.

3- وسایل آزمونی

3-1- کاغذ صافی: برای تجزیه کیفی رنگها

3-2- نوار چسب: نوار چسب بدون رنگ مانند نوار چسب اسکاچ به پهنای 12 میلی متر

3-3- محلولهای شیمیائی آزمونی

3-3-1- محلول شماره یک با (8/8= PH) به فرمول زیر:

  •  NaHCO3 بیکربنات دو سود 4/2 گرم
  • Nacl کلرور سدیم ( نمک طعام )      0/5 گرم
  • K2CO3 کربنات پتاسیم             0/2   گرم
  • H2O/ DIS آب مقطر         1000   گرم

3-3-2- محلول شماره دو با (PH=5) به فرمول زیر:

  • Nacl کلرور سدیم ( نمک طعام )      0/4 گرم
  • KCl کلرور پتاسیم            0/3 گرم
  • Na2so4 سولفات سدیم          0/3 گرم
  • NH4cl کلرور آمونیم            0/4 گرم
  • CH3 – CH(OH) COOH اسید لاکتیک          3 گرم
  • NH2 – CO – NH2 اوره             0/2  گرم
  • H2O/ DIS آب مقطر         1000   سانتیمتر مکعب

3-4- دسی کاتور (خشک کن) 200 طبق استاندارد مربوطه.

3-5- اتوو (گرم خانه ) جهت استفاده از حرارت 2 ± 40 درجه سانتی گراد.

  4- روش آزمون

4-1-با توجه به اندازه اسباب بازی های مورد آزمون (نمونه های آزمونی) بایستی دو نوار به پهنای 15 میلی متر و به طول حداکثر 80 میلی متر از کاغذ صافی تهیه و بریده شود.

4-2- یکی از نوارهای کاغذ صافی مذکور را به محلول شیمیائی شماره یک و دیگری را به محلول شیمیائی شماره دو به حد اشباع آغشته می نماییم.

4-3- هر دو نوار کاغذ صافی آغشته شده به محلول های شماره یک و دو را بر روی اسباب بازی مورد آزمون ( نمونه آزمونی) به فاصله حداقل 10 میلی متر از یکدیگر قرار می دهیم و سپس بوسیله نوار چسب اسکاچ هر یک از آنها را به نمونه آزمون محکم می چسبانیم تا محفظه ای بین نمونه و نوارهای کاغذ صافی باقی نماند. (بخصوص در مورد اسباب بازیهائی که سطح شان ناهموار می باشد) برای اجرای این منظور بایستی طول هر نوار چسب از هر طرف نوار کاغذ صافی آغشته به محلول در حدود 10 میلی متر طویل تر باشد تا به قسمت خشک نمونه چسبیده شود.

4-4- در صورتیکه نمونه مورد آزمون بزرگ باشد آزمون روی قسمتی از آن انجام می گیرد.

4-5- چنانچه نمونه کوچک باشد در این حالت دو نمونه از یک نوع را انتخاب نموده و هر یک از نوارهای آغشته شده به محلولهای شیمیائی شماره یک و دو را جداگانه روی هر یک از این نمونه ها می چسبانیم.

4-6- در داخل دسی کاتور زیر شبکه مقداری آب می ریزیم ( بدون اضافه نمودن مواد جاذب الرطوبه مانند کلرورکلسیم).

4-6-1- درجه حرارت داخل دسی کاتور را بوسیله اتوو (گرم خانه ) به 2 ± 40 درجه سانتیگراد می رسانیم.

4-6-2- نمونه آزمونی را که قبلاَ طبق بند 4-3- آماده شده است داخل دستگاه دسی کاتور روی شبکه آن قرار می دهیم.

4-6-3- دستگاه دسی کاتور با نمونه آزمونی را داخل اتوو (گرم خانه ) بمدت دو ساعت در درجه حرارت 2 ± 40 درجه سانتیگراد نگهداری می نمائیم.

4-7- در پایان مدت فوق الذکر نوارهای کاغذ صافی را از روی نمونه آزمونی جدا نموده و بوسیله آزمون تشخیص رنگ روی نوارها تعیین می نماییم که آیا نمونه های مورد آزمون به نوارها رنگ پس داده اند یا خیر.

4-7-1- در صورتیکه در هیچ یک از نوارهای کاغذ صافی مذکور اثرات جذب رنگ تشخیص داده نشود آزمایش از لحاظ ثبوت رنگ نمونه در مقابل بزاق دهان و عرق بدن مورد قبول است.(ثبات رنگ نمونه آزمونی در مقابل بزاق دهان و عرق بدن)

4-7-2- در صورتی که اثرات جذب رنگ روی نوارهای کاغذ صافی تشخیص داده شود آزمون از نظر ایمنی مورد قبول نمی باشد. ( عدم ثبات رنگ نمونه آزمونی در مقابل بزاق دهان و عرق بدن)

  5- چگونگی گزارش نتایج آزمون

5-1- نتایج آزمون باید به شرح زیر در برگ گواهی آزمون ( استاندارد) منعکس گردد.

5-1-1- نوع نمونه آزمونی

5-1-2- شماره نمونه آزمونی

5-1-3- علامت مشخصه نمونه آزمونی

5-1-4- نتیجه آزمایش

5-1-4-1- ثبات رنگ نمونه آزمونی در مقابل بزاق دهان و عرق بدن

5-1-4-2- عدم ثبات رنگ نمونه آزمونی در مقابل بزاق دهان و عرق بدن

5-1-5- تاریخ انجام آزمایش

×

پشتیبانی آنلاین شرکت ایده پردازان ریناس

×