مستربچ رنگی (Color Masterbatch)

رنگ و مستربچ

بدون شک پرکاربردترین ماده افزودنی در تزریق پلاستیک مستربچ رنگی است. مستربچ های رنگی معمولا به صورت گرانول تولید شده و حاوی مقداری پلیمر پایه به همراه رنگ دانه هستند و برای رنگ کردن محصول مورد استفاده قرار می گیرند، اگرچه مستربچ ها ممکن است علاوه بر رنگ دانه دارای افزودنی های دیگری نیز باشند. متداول ترین روش استفاده از مستربچ رنگی به این صورت است که بر اساس شدت رنگ مورد انتظار درصد مشخصی از آن را با گرانول ماده اولیه مخلوط کرده و به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه مواد کش اتوماتیک به داخل قیف دستگاه تزریق پلاستیک منتقل می کنند. این روش بسیار اقتصادی است و باعث حذف مرحله تهیه کامپاند می شود، البته مشکلاتی نیز ایجاد می کند که مهمترین آن ها تغییر شدت رنگ محصول تولیدی در گذر زمان است. این پدیده به دلیل جدا شدن تدریجی دانه های مستربچ از دانه های ماده اولیه در داخل قیف دستگاه تزریق پلاستیک رخ می دهد و برای رفع آن راه حل های مختلفی مانند استفاده از دستگاه دوزر و یا مستربچ رنگی مایع ارائه شده است.

رنگ آمیزی یکی از ویژگی کالاها در هنگام تولید و فروش است. محصولات با توجه به نوع کاربری و نیاز مصرف کننده به رنگ آمیز خاص و متفاوت نیاز دارند. رنگ آمیزی قطعات پلاستیک می بایست کاملا تخصصی انجام گیرد تا قطعات پلاستیکی و پلیمری رنگی با کیفیت به دست مشتریان برسد.

رنگ قطعات پلاستیکی با قطعات فلزی متفاوت است زیرا میزان سطحی هدایت الکتریکی و گرمایی در فلزات بسیار به هم نزدیک است اما این ویژگی ها در پلاستیک ها متفاوت است. برای افزایش کیفیت پوشش دهی قطعات پلاستیکی می بایست علاوه بر انتخاب درست و مناسب از نوع رنگ زیر سازی و آماده سازی سطح مورد نظر نیز پرداخت.

×

پشتیبانی آنلاین شرکت ایده پردازان ریناس

×