انواع بورد های الکترونیکی – بورد مدار چاپی (PCB)

بورد PCB

متداول‌ترین انواع برد الکترونیکی در دنیای پرسرعت امروز، برد مدار چاپی (Printed Circuit Board) یا PCB است که طبیعت سازگار، انعطاف‌پذیری طراحی و سهولت استفاده، آن را به گزینه‌ای ارجح برای اکثر مهندسان برق، تولیدکنندگان و علاقه‌مندان تبدیل کرده است. به همین دلیل است که ده‌ها نرم‌افزار و ابزار طراحی PCB وجود دارد. برد مدار چاپی متشکل از اتصال مسیرهای مسی حک‌شده روی بورد است. سپس قطعات الکتریکی بر اساس طرح شماتیک بر مسیرهای روی بورد لحیم می‌شوند.

PCBها در حال حاضر به دلیل توانایی‌شان در ادغام طرح‌های پیچیده و ساده‌تر، در هر دستگاه الکترونیکی، استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از PCB وجود دارد و هر نوع برای رفع نیازهای خاص ارائه شده‌اند. انواع مختلف آن‌ها عبارتند از:

  • بردهای مدار چاپی یک‌طرفه
  • بردهای مدار چاپی دوطرفه
  • بردهای مدار چاپی صلب
  • بردهای مدار چاپی انعطاف‌پذیر
  • بردهای مدار چاپی انعطاف‌پذیر صلب

برد مدار چاپی رایج ترین نام PCB است، اما ممکن است در موارد نادری به نام‌های «برد سیم‌کشی‌شده چاپی» (Printed Wiring Board) یا «کارت سیم‌کشی‌شده چاپی» (Printed Wiring Card) نیز برخورد کنید. قبل از ظهور PCBها، مدارها با فرایند پرزحمت سیم‌کشی نقطه به نقطه ساخته می‌شدند. این کار منجر به خرابی‌های مکرر در اتصالات سیم‌ها و اتصال کوتاه می‌شد و عایق سیم شروع به استهلاک و ترک‌خوردگی می‌‌کرد. شکل زیر نمونه‌ای از این سیم‌کشی را نشان می‌دهد.

×

پشتیبانی آنلاین شرکت ایده پردازان ریناس

×