انواع برد های الکترونیکی – برد بورد

برد الکترونیکی

ساده‌ترین بردهای مدار، برد بوردها هستند. این نوع بردها به‌عنوان یک ابزار عالی برای نمونه‌سازی اولیه مدارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که این بردها معمولاً توسط دانش‌آموزان و دانشجویان و افراد تازه‌کاری که به لوازم الکترونیکی علاقه دارند مورد استقاده قرار می‌گیرند. دلیل محبوبیت بردبوردها در تست مدارها به این دلیل است که هنگام کار با برد بود نیازی به لحیم کردن هیچ قطعه‌ای نیست. بنابراین تمام قطعات یک مدار برد بورد می‌توانند در پروژه‌های دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

اگرچه مشخصات برد بوردهای مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما طراحی آن‌ها یکسان است. برد بورد از یک بلوک پلاستیکی سوراخ‌دار با گیره های فنری فلزی در زیر سوراخ تشکیل شده است. این گیره‌های فنری عموماً از نقره نیکل یا برنز ساخته شده‌اند و نقاط اتصالی را تشکیل می‌دهند که پایه قطعات الکترونیکی را در بین خود جای می‌دهند. این نوارهای فلزی نقش مهمی به‌عنوان پین‌های اتصال روی برد بورد نیز دارند. چیدمان برد بورد به‌طور کلی از دو ناحیه مجزا تشکیل شده است: نوارهای ترمینال و نوارهای باس.

نوارهای ترمینال‌ بخش اصلی برد بورد را تشکیل می‌دهند. در این ناحیه است که پایه‌های قطعات الکترونیکی در هنگام نمونه‌سازی قرار می‌گیرند. در این قسمت، یک شکاف که خط مرکزی ناحیه نوار ترمینال را مشخص می‌کند، تعبیه شده است. در هر طرف سوراخ‌ها، ردیف‌هایی با حروف مشخص شده است. هر دو طرف شکاف نیز با استفاده از یک الگوی شعاعی به هم متصل می‌شوند. نوار باس یا شین به‌عنوان منبع تغذیه برد بورد عمل می‌کند و این بدان معنی است که اساساً برق را به کل مدار وارد می‌کند. نوار باس نیز معمولاً از دو ردیف تشکیل شده است: یک ردیف به‌عنوان زمین و یکی به‌عنوان ولتاژ تغذیه.

در نهایت، سیم‌های جامپر کل ساختار روی برد مدار را به هم متصل می‌کنند. این اتصالات سیمی با توجه به کدهای رنگی یا نیازهای خاص طراحی به‌کار می‌روند. انواع برد الکترونیکی بدون لحیم گزینه‌هایی عالی برای نمونه‌سازی و مدارهای ساده هستند که البته محدودیت‌های خود را نیز دارند. این محدودیت ها شامل موارد زیر است:

بردهای فاقد لحیم‌کاری محدود به کار در فرکانس‌های پایین‌تر هستند. این به دلیل ظرفیت بزرگ‌تر و اندوکتانس بالای برخی از اتصالات آن است. برد بورد معمولی به‌طور طبیعی نمی‌تواند قطعات نصب سطحی (SMD) را بدون فاصله شبکه 0٫1 اینچ در خود جای دهد. در این صورت یک PCB مورد نیاز خواهد بود. برد بوردها برای اجرای طرح‌ها یا پروژه‌های پیچیده مدار ساخته نشده‌اند.

علی‌رغم محدودیت‌های مربوط به برد بوردها، مزایایی که به کاربر ارائه می‌دهند، آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای نمونه‌سازی تبدیل می کند. برد بوردها نسبتاً ارزان هستند و می‌توانند به‌دلخواه مجدداً مورد استفاده قرار گیرند.

×

پشتیبانی آنلاین شرکت ایده پردازان ریناس

×