استاندارد 5892 اسباب بازی – اسباب بازیهای شناور در آب و تجهیزات کمک شناوری کودکان

استاندارد اسباب بازی

استاندارد اسباب بازیهای شناور در آب و تجهیزات کمک شناوری کودکان‏- مقررات ایمنی و روشهای آزمون که توسط کمیسیون‏های مربوط تهیه و تدوین شده و در اولین جلسه کمیته ملی استاندارد مکانیک و خودرو مورخ  80/6/26 مورد تصویب قرار گرفته است‏، اینک به استناد ماده یک قانون مواد الحاقی به قانون تاسیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه 1371 بعنوان استاندارد ملی ایران منتشر می‏شود.

برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم ،استانداردهای ملی ایران در مواقع لزوم تجدیدنظر خواهد شد و هر گونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استانداردها ارائه شود در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت‏.

بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین تجدیدنظر آنها استفاده کرد.

در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه در حد امکان بین این استاندارد و استاندارد ملی کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود.

منبع و ماخذی که برای تهیه این استاندارد به کار رفته به شرح زیر است‏:

AS 1900:1991

Flotation toys and swimming aids for children

اسباب بازیهای شناور در آب و تجهیزات کمک شناوری کودکان‏- مقررات ایمنی و روشهای آزمون

1- هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد تعیین مقررات ایمنی و روشهای آزمون اسباب بازیهای شناور و تجهیزات کمک شناوری برای کودکان و نوجوانان تا سن 15سالگی میباشد.

این استاندارد اسباب بازیهای شناور از قبیل قایق های باد کردنی که به عنوان اسباب بازی طراحی شده‏، فومهای قابل انبساط و تجهیزات کمک آموزشی شنا از قبیل جلیقه شنا حبابهای شناوری که با نوار به پشت استفاده کننده بسته میشود، بازوبندهای بادکردنی و حلقه ‏های شناوری را شامل می‏گردد.

این استاندارد وسایل شناوری فردی مانند جلیقه نجات که برای استفاده در قایقها طراحی شده و یا کالاهایی که به منظور آب درمانی یا استفاده معلولین طراحی شده است را در بر نمی‏گیرد.

 2- مراجع الزامی

مدارک الزامی زیر حاوی مقرراتی است که در متن این استاندارد به آنها ارجاع شده است‏. بدین ترتیب آن مقررات جزئی از این استاندارد محسوب می‏شود. در مورد مراجع دارای تاریخ چاپ و/یا تجدیدنظر، اصلاحیه ‏ها و تجدیدنظرهای بعدی این مدارک مورد نظر نیست‏. مع هذا بهتر است کاربران ذینفع این استاندارد امکان کاربرد آخرین اصلاحیه ‏ها و تجدیدنظرهای مدارک الزامی زیر را مورد بررسی قرار دهند.

در مورد مدارک بدون تاریخ چاپ و/یا تجدیدنظر آخرین چاپ و/یا تجدیدنظر آن مدارک الزامی ارجاع داده شده مورد نظر است‏.

استفاده از مراجع زیر برای کاربرد این استاندارد الزامی است‏:

– استاندارد AS 2860:1986

– استاندارد ملی ایران  :5208سال  1379ویژگیهای رنگهای مجاز و سایر مواد مسموم کننده در اسباب بازی

– استاندارد ملی ایران  :4697سال  1379انتقال و انتشار برخی عناصر خاص بکار رفته در اسباب بازی

3- اصطلاحات و تعاریف

در این استاندارد اصطلاحات و /یا واژه‏ها با تعاریف زیر به کار می‏رود.

3ـ 1مواد لانه زنبوری‏- محفظه کوچک بسته  1

موادی است به شکل لانه زنبور که حداقل  90درصد محفظه‏های کوچک به یکدیگر راه نداشته باشند.

3ـ 2محفظه هوا  2

محفظه‏ای است که می‏توان آن را با هوا پرکرد و در اثر فشار هوا، جداره‏های آن از هم دور شده و باعث شناوری می‏گردد.

3ـ 3محفظه کوچک هوا

محفظه کوچکی است که از هوا یا هوای مخلوط با گازهای مناسب دیگر پرشده و دهانه آن به طور دائمی مسدود میباشد در نتیجه دیواره‏های آن از یکدیگر دور شده و باعث شناوری می‏گردد.

3ـ 4محفظه توخالی

محفظه‏ای است که به روش تزریق بادی تولید می‏شود.

3ـ 5کمک شنا

وسیله‏ای است که در زمان استفاده روی آب شناور است و کودک آنرا به تن می‏کند.

3ـ 6اسباب بازیهای شناور

وسیله‏ای است که بر تن کودک پوشیده نمی‏شود ولی طراحی آن به گونه‏ای است که درون آب‏، شناوری را برای کودک فراهم می‏کند.

3ـ 7نوار چرمی

نواری است که به کمک شنا متصل میباشد و دورانهای استفاده کننده محکم می‏شود و طراحی آن به گونه‏ای است که از بیرون آمدن کمک شناور از تن استفاده کننده ممانعت می‏کند.

3ـ 8قایق بادی به عنوان اسباب بازی

قایقی است که قابل باد کردن بوده و باعث شناوری کودک روی آب می‏شود.

3ـ 9اسباب بازیهای شناوری غیرمتصل

نوعی اسباب بازی است که به دور اندام کودک متصل نشده و جزء حلقه‏های شناوری نیز به حساب نمی‏آید اما طراحی آن به گونه‏ای است که کودک را در آب شناور نگه می‏دارد مانند تخته شناوری‏، اشکال فانتزی بادکردنی‏، قایقهای بادی به عنوان اسباب بازی‏، کفشهای ته پهن )غواصی‏ (بادکردنی‏.

3ـ 10حلقه‏های شناوری

حلقه‏ای بسته یا باز است که اندام کودک را احاطه کرده و فاقد هر گونه وسیله‏ای برای چفت و بست و یا محکم کردن بدور اندام کودک میباشد.

3ـ 11وسایل کمک شناوری

وسایلی است که به منظور استفاده در شنا طراحی شده است و شبیه جلیقه شنا نیز نمی‏باشد اما استفاده کننده آنرا بر تن کرده و داخل یا روی آب قرار می‏گیرد. مانند نوارهای شناوری که دور بازو پوشیده میشود، حلقه‏های شناوری که با نوارهای شانه و یا نوار رانکی یا مانند آن دور بدن استفاده کننده بسته و محکم میشود.

3ـ 12وسایل کمک آموزش شنا

وسایلی که برای آموزش شنا طراحی شده و باید زیر نظر مربی مورد استفاده قرار گیرد. در این وسایل حداقل نود درصد نیروی شناوری در پشت شنا کننده قرار دارد و می‏توان با خالی کردن باد یک یا چند محفظه یا برداشتن مواد شناوری نیروی شناوری متغیر و شکل و ترکیب جدیدی بدست آورد که باز هم حداقل نود درصد نیروی شناوری در قسمت پشت بدن قرار می‏گیرد.

3ـ 13جلیقه کمک شنا

جلیقه‏ای است شبیه جلیقه نجات که استفاده کننده آنرا می‏پوشد و متناسب با اندازه‏های بالاتنه )دور شانه‏، دور سینه و کمر (میباشد.

 4- مقررات کلی

4ـ 1محفظه هوا

4ـ1ـ 1نشت هوا

چنانچه وسیله شناوری در دمای بین  20تا  25درجه سلسیوس با فشار  6/9Kpaباد شده و به مدت دو دقیقه به طور کامل زیر آب قرار گیرد از هیچ یک از محفظه‏های بادکردنی نباید نشتی هوا مشاهده گردد.

4ـ1ـ 2فشار بیش از حد

چنانچه محفظه هوا در دمای  20تا  25درجه سلسیوس قرار گرفته و تا فشار  20Kpaباد شود نباید ترکیده یا درزهای آنها باز شود.

استاندارد 5892 اسباب بازی

شکل 1ـ طبقه بندی اسباب بازیهای شناور و تجهیزات کمک شنا برای کودکان

4ـ 2دریچه هوا  3

4ـ2ـ 1برآمدگی

هنگامی که وسیله شناوری برای استفاده آماده شده است دریچه هوا نباید بیش از ده میلیمتر از سطح وسیله شناوری برآمده‏تر باشد.

4ـ2ـ 2قطعه دهانی

دریچه هوای وسیله شناوری باید برای باد کردن توسط دهان طراحی شده باشد. قطعه دهانی باید فلز نبوده و روکش آن نرم و هموار و عاری از لبه‏های تیز و خاردار و برآمدگی باشد. در قطعه دهانی از دریچه‏های تایر نباید استفاده شود.

4ـ2ـ 3درپوش

هر دریچه هوا باید دارای درپوش سرخود باشد که بتواند فشار  15Kpaرا به مدت  2دقیقه در محفظه نگهدارد.

4ـ2ـ 4دریچه هوای یک طرفه  4

هر محفظه هوا باید با یک دریچه هوای یک طرفه مجهز باشد. تا هنگامیکه محفظه تا فشار  6/9Kpaباد شده و درپوش آن برداشته شده است دریچه یک طرفه بتواند به مدت دو دقیقه تا فشار  3Kpaاز خروج هوای درون محفظه جلوگیری کند.

4ـ 3وسایل لانه زنبوری

وسایل شناوری که از مواد لانه زنبوری ساخته شده‏اند، باید طبق تعریف بند 3ـ 1حداقل  90درصد محفظه‏های کوچک به یکدیگر راه نداشته باشند.

4ـ 4محفظه توخالی

وسایل شناوری که به شکل محفظه توخالی هستند باید به گونه‏ای طراحی شوند که جریان آب به داخل آن نفوذ نکند.

4ـ 5مقاومت در برابر گرما

چنانچه وسیله شناوری به مدت  4ساعت در دمای 60+2 درجه سلسیوس قرار گیرد نباید بیش از  %10از توان شناوری اش کاسته شود.

جلیقه‏های کمک شنا پس از قرار گرفتن در شرایط فوق باید مطابق بند  4-5-5توان شناوری اش را نگهدارد. همچنین وسایل شناوری که محفظه هوا دارند باید در دمای  20تا  25درجه سلسیوس تا فشار  6/9Kpaباد شوند سپس تحت شرایط فوق مورد آزمون قرار گیرند.

4ـ 6مقاومت در برابر خوردگی

کلیه قطعات فلزی باید در مقابل خوردگی توسط آب شیرین‏، آب شور و آب کلردار استخرها مقاوم باشد.

4ـ 7رنگهای مصرفی و عناصر شیمیایی

رنگهای مورد مصرف در وسایل شناوری و اسباب بازیهای شناور در آب باید مطابق استاندارد ملی ایران به شماره  5208باشد. همچنین عناصر شیمیایی بکار رفته در این وسایل باید مطابق استاندارد ملی ایران به شماره  4697باشد.

4ـ 8شرایط نهایی

اسباب بازیهای شناور و وسایل کمک آموزش شنا باید فاقد هر گونه لبه برنده قابل دسترس برای کودک یا لبه تیزی که بتواند به محفظه هوا آسیب رساند، باشد.

4ـ 9نوارهای بافته شده‏، بندها و بستها

4ـ9ـ 1خواص فیزیکی

انواع نوارهای بافته شده و بندها که بخشی از اسباب بازیهای شناور و وسایل کمک آموزشی شنا را تشکیل می‏دهد نباید با نیروی کمتر از  250نیوتن پاره شود. اگر طراحی آن بگونه‏ای است که مستقیما با بدن استفاده کننده تماس پیدا می‏کند، عرض نوار در حالت خیس نباید کمتر از  20میلیمتر بوده و باید طراحی آن بگونه‏ای باشد که جمع و مچاله نشده و کش نیاید.

4ـ9ـ 2اتصال نوارهای بافته شده‏، بندها و تناسب بستها

هنگام آزمون طبق بند 6ـ 2اتصال نوارهای بافته شده و بندها باید به اندازه‏ای مقاوم باشد که از وسایل شنا جدا نشود و سگکها یا بستها نباید بیش از  25میلیمتر جابجا شود.

4ـ 10ویژگیهای دوخت

4ـ10ـ 1بخیه

بخیه‏ها باید به شکل بخیه زنجیری و براساس بخیه‏های مندرج در استاندارد ملی ایران به شماره 1  5باشد یا هر نوع بخیه زنجیری دیگری که بریا آن ماده مناسب است‏. در زمان دوخت اگر شکافتگی ایجاد شد باید حداقل  25میلیمتر عقب‏تر از محل شکافتگی بخیه زدن دوباره انجام شود.

4ـ10ـ 2نخ

نوع نخ دوخت باید متناسب با مواد مورد مصرف در وسیله باشد. اگر نخ مصرفی کاملا از الیاف طبیعی است‏، باید طوری آماده سازی شود که در مقابل پوسیدگی و پاره شدن مقاومت داشته باشد و قسمتهایی از وسیله که به منظور تحمل وزن استفاده کننده می‏باشد نباید با چنین نخی دوخته شود.

4ـ 11ایمنی از نقطه نظر اندازه

وسیله کمک شنا باید به گونه‏ای طراحی شود که بتواند کاملا مناسب اندازه بدن مصرف کننده گردد و هنگامیکه بطور صحیح پوشیده شده و درست مورد استفاده قرار گرفته‏، نباید از جای خود حرکت کند.

یادآوری‏: به هنگام تهیه و انتخاب وسایل کمک شنا باید دقت شود که وسیله کاملا متناسب با ابعاد بدن استفاده کننده باشد.

 5- مقررات ویژه

5ـ 1اسباب بازیهای شناور غیرمتصل

5ـ1ـ 1اسباب بازیهای شناور غیرمتصل با توان شناوری کمتر از  200نیوتن باید مطابق مقررات مندرج در بند  4باشد. اسباب بازیهای شناور غیر متصل با توان شناوری بیش از  200نیوتن باید با هر کدام از مقررات بند  4که مناسب است مطابقت داشته باشد و باید مقررات بند 4ـ1ـ 1و بند 4ـ 5را پاسخگو باشد.

5ـ1ـ 2کلیه اسباب بازیهای شناور غیرمتصل باید مطابق بند  7نشانه گذاری شود.

5ـ1ـ 3اسباب بازیهای شناور در آب باید به گونه‏ای طراحی و ساخته شوند که باعث گیر کردن استفاده کننده نشوند. چنانچه طراحی آن به گونه‏ای است که برای به هم پیوستن و جا دادن وسیله باید از بند یا ریسمان استفاده شود، بند یا ریسمان باید به گونهای باشد که سبب گیرافتادن استفاده کننده در وسیله نگردد.

5ـ1ـ 4اسباب بازیهای شناور غیرمتصل باید دارای یک یا چند منبع شناوری زیر باشد.

الف‏ (محفظه کوچک بسته از جنس مواد پلاستیکی

ب‏ (محفظه کوچک از جنس مواد طبیعی مانند چوب پنبه

پ‏ (محفظه یا محفظه‏های هوا

ث‏ (محفظه کوچک هوای آب بندی شده که از پلاستیک سخت به صورت تزریقی ساخته شده است‏.

ث‏ (محفظه کوچک هوای آب بندی شده از ورقهای پلاستیک

5ـ 2حلقه‏های شناوری

5ـ2ـ 1حلقه‏های شناوری باید کاملا مطابق مقررات مندرج در بند  4باشد.

5ـ2ـ 2حلقه‏های شناوری باید مطابق بند  7نشانه گذاری شود.

5ـ2ـ 3حلقه‏های شناوری باید شامل یک یا چند منبع شناوری زیر باشند.

الف‏ (محفظه کوچک بسته از جنس مواد پلاستیکی

ب‏ (محفظه کوچک از جنس مواد طبیعی مانند چوب پنبه

پ‏ (محفظه یا محفظه‏های هوا

ت‏ (محفظه کوچک هوای آب بندی شده از ورقهای پلاستیک

5ـ 3وسایل کمک شناوری

5ـ3ـ 1وسایل کمک شناوری باید مطابق مقررات مندرج در بند  4باشد.

5ـ3ـ 2وسایل کمک شناوری باید مطابق بند  7نشانه گذاری شود.

5ـ3ـ 3توزیع شناوری در وسیله باید در تمام نقاط به گونه‏ای باشد که در هر شرایطی فردی که آنرا پوشیده است بتواند بصورت عمودی در آب قرار گرفته و دهان و بینی خود را خارج از آب نگهدارد.

یادآوری‏: برخی از وسایل کمک شناوری بگونه‏ای است که استفاده کننده به هنگام استفاده از آن ابتدا با سر داخل آب قرار می‏گیرد. در این صورت تولید کننده باید با نشانه گذاری مصرف کننده را از این موضوع مطلع نماید.

5ـ3ـ 4حلقه‏های شناوری که به بدن وصل میشوند باید طوری طراحی شوند که در شرایط استفاده درست‏، امکان بالاتر یا پایین‏تر قرار گرفتن حلقه از محدوده دنده‏های بدن وجود نداشته باشد.

5ـ3ـ 5وسایل کمک شناوری به استثنای حلقه‏های شناوری که به بدن وصل میشوند باید حداقل  %50توان و نیروی شناوری آن در قسمت بالای کمر قرار گیرد.

5ـ3ـ 6تمام وسایل کمک شناوری که پوشیده می‏شوند باید حداقل  %50نیروی شناوری آن در قسمت جلوی بدن متمرکز باشد.

5ـ3ـ 7وسایل کمک شناوری باید شامل یک یا چند منبع شناوری زیر باشد:

الف‏ (محفظه کوچک بسته از جنس مواد پلاستیکی

ب‏ (محفظه کوچک از جنس مواد طبیعی مانند چوب پنبه

پ‏ (محفظه یا محفظه‏های هوا

5ـ3ـ 8چنانچه بیش از یک محفظه هوا در وسیله وجود دارد، در صورت خالی بودن هر کدام از محفظه‏ها، وسیله باید مقررات مندرج در بند 5ـ3ـ 1تا 5ـ3ـ 6را پاسخگو باشد.

5ـ 4وسایل کمک آموزش شنا

5ـ4ـ 1وسایل کمک آموزش شنا باید مطابق مقررات مندرج در بند  4باشد.

5ـ4ـ 2وسایل کمک آموزش شنا باید مطابق بند  7نشانه گذاری شود.

5ـ4ـ 3وسایل کمک آموزش شنا باید شامل یک یا چند منبع شناوری زیر باشد:

الف‏ (محفظه کوچک بسته از جنس مواد پلاستیکی

ب‏ (محفظه کوچک از جنس مواد طبیعی مانند چوب پنبه

پ‏ (محفظه یا محفظه‏های هوا

5ـ 5جلیقه‏های کمک شنا

5ـ5ـ 1جلیقه‏های کمک شنا باید مطابق مقررات مندرج در بند  4باشد.

5ـ5ـ 2جلیقه‏های کمک شنا باید مطابق بند  7نشانه گذاری شود.

5ـ5ـ 3تولید کننده باید محدوده وزنی بدن مصرف کننده را در سه گروه زیر مشخص نماید.

الف‏ (وزن بدن  22کیلوگرم تا  40کیلوگرم

ب‏ (وزن بدن  12کیلوگرم تا  25کیلوگرم

پ‏ (وزن بدن  10کیلوگرم تا  15کیلوگرم

5ـ5ـ 4هنگام آزمون طبق بند 6ـ 1شناوری جلیقه‏های کمک شنا نباید از مقادیر مندرج در جدول زیر کمتر باشد.چنانچه جلیقه کمک شنا برای بیش از یک محدوده زمانی طراحی شده نیروی شناوری آن نباید از مقدار مشخص شده برای بالاترین محدوده وزنی کمتر باشد.

جدول 1ـ تعیین رابطه بین محدوده وزن بدن و حداقل نیروی شناوری

استاندارد 5892 اسباب بازی

5ـ5ـ 5توزیع شناوری جلیقه‏های کمک شنا باید به گونه‏ای باشد که بیش از  %50نیروی شناوری آن در جلوی بدن و بالای خط کمر متمرکز باشد. این موضوع برای تمام اشکال و انواع جلیقه‏های کمک شنا که بطور صحیح از آنها استفاده میشود کاربرد دارد.

5ـ5ـ 6شناوری جلیقه‏های کمک شنا باید در اصل از مواد پلاستیکی شبکه‏ای‏، محفظه کوچک بسته با محفظه‏های هوا تامین شود.

5ـ5ـ 7مواد شناوری باید با روکش از جنس مواد مصنوعی بافته شده یا منسوج‏، محافظت شود.

 6- آزمونها

6ـ 1آزمون شناوری

6ـ1ـ 1تجهیزات آزمون

الف‏ (ترازوی فنری )نیروسنج‏ (مناسب با دقت ±0/25 کیلوگرم

ب‏ (قفس توری سیمی نسبتا بزرگ که بتوان کالای مورد آزمون را در آن قرار داد.

پ‏ (حوضچه‏ای حاوی آب شیرین‏، حجم این حوضچه باید به اندازه‏ای باشد تا هنگامی که قفس حاوی کالا را در آن غوطه ور می‏کنیم آب حوضچه بیرون نریزد.

ت‏ (تعداد وزنه

ث‏ (حلقه با طناب و قرقره‏ای مناسب برای بالا و پایین بردن قفس به داخل یا خارج از آب

6ـ1ـ 2روش انجام آزمون

قفس را طوری در حوضچه آب قرار داده و به نیروسنج آویزان کنید که کاملا در آب غوطه ور شود. در صورت لزوم وزنه‏هایی به قفس اضافه کنید طوری که وزن غوطه ور شدن )در حالت کاملا غوطه وری‏ (حدود  18کیلوگرم باشد. وزن غوطه وری را W1 بنامید.

قفس را از آب خارج کرده و کالا مورد آزمون را به شرح زیر داخل آن قرار دهید.

الف‏ (برای آن دسته از کالاهایی که از جنس مواد ذاتا شناور ساخته شده‏اند و مواد شناوری آن در جیبهای کالا قرار داده شده و به وسیله پارچه بدون منفذ و ضد آب روکش شده‏اند، باید ابتدا جیبها را شکاف دهید و مواد شناوری را از آن خارج کنید. تمام قطعات را داخل کیسه‏ای از جنس موسلین قرار داده و سپس کیسه را داخل قفس بگذارید.

ب‏ (برای آن دسته از کالاهایی که بادکردنی هستند آزمونه را طبق دستورالعمل تولید کننده تا فشار  6/9Kpaباد کنید و سپس آزمونه را داخل قفس بگذارید.

قفس و محتویات آنرا در آب غوطه ور کنید توجه داشته باشید که هیچ هوایی بین قطعات آزمونه وجود نداشته باشد. سطح بالایی قفس باید حداقل  50میلیمتر پایین‏تر از سطح آب قرار داشته باشد. بعد از ده دقیقه وزن قفس غوطه ور شده و محتویات آنرا تعیین کرده و آنرا W2 بنامید.

6ـ1ـ 3نتایج آزمون

شناوری با استفاده از فرمول زیر محاسبه میشود.

= (W1-W2)×9/8  شناوری

6ـ 2آزمون نوارهای بافته شده‏، بندها و سگکها

6ـ2ـ 1تجهیزات آزمون

الف‏ (میز یا سکو که در وسط دو ضلع مقابل آن شیاری به عرض  25میلیمتر وجود داشته باشد.

ب‏ (وزنه 7±0/1 کیلوگرمی

6ـ2ـ 2روش انجام آزمون

آزمونه را طوری روی سکو قرار دهید که بافت شبکه‏ای یا نوارها از قسمت شیار به طرف پایین آویزان شود. دو سر بافت شبکه‏ای یا نوارها را با سگک همراه آزمونه محکم کرده و سپس وزنه هفت کیلوگرمی را در مرکز حلقه ایجاد شده آویزان کنید. به مدت دو دقیقه وزنه را به همان وضعیت باقی گذارید. چناچه تعداد نوارها یا کمربند بیش از یک عدد باشند برای هر کدام از آنها آزمون را تکرار کنید.

6ـ2ـ 3نتایج آزمون

دقت کنید که نوارها یا کمربند همچنان به آزمونه متصل باشد، سگکها باز نشده و از محل محکم شده حرکت نکرده باشند. در صورت ایجاد سرخوردگی مقدار آن باید گزارش شود.

استاندارد 5892 اسباب بازی

 7- نشانه گذاری

7ـ 1کلیات

تمام اسباب بازیهای شناوری و کمک شنا باید به طور خوانا و پاک نشدنی با مشخصات زیر نشانه گذاری شود.

الف‏ (نام یا نشان تجارتی سازنده

ب‏ (ذکر عبارت ساخت ایران

پ‏ (شماره سریال یا کد مربوطه

ت‏ (تاریخ ساخت به سال

7ـ 2اسباب بازیهای شناوری

اسباب بازیهای شناوری مانند انواع اشکال فانتزی بادکردنی‏، قایقهای بادی به عنوان اسباب بازی‏، انواع حلقه‏های شناوری بجز تخته شناوری‏، باید بطور واضح و خوانا و پاک نشدنی با رنگی که متضاد با رنگ زمینه باشد با عبارات زیر و با حروف درشت حداقل با ارتفاع هفت میلیمتر نشانه گذاری شود.

اسباب بازی شناوری

اخطار

فقط زیر نظر مسئول با صلاحیت استفاده شود.

7ـ 3وسایل کمک آموزش شنا

وسایل کمک آموزش شنا باید بطور واضح و خوانا و پاک نشدنی با رنگی که متضاد با رنگ زمینه باشد با عبارات زیر و با حروف درشت حداقل با ارتفاع هفت میلیمتر نشانه گذاری شود.

اخطار

فقط برای آموزش شنا

زیر نظر مسئول با صلاحیت و ماهر استفاده شود.

7ـ 4جلیقه‏ های کمک شنا

جلیقه‏های کمک شنا باید از نقطه نظر محدوده وزنی برای استفاده کننده مطابق بند 5ـ5ـ3، نشانه گذاری شود.

روی جلیقه‏های کمک شنا همچنین باید بطور واضح و خوانا و پاک نشدنی با رنگی که متضاد با رنگ زمینه باشد با عبارات زیر و با حروف درشت حداقل با ارتفاع هفت میلیمتر نشانه گذاری شود.

اخطار

زیر نظر مسئول با صلاحیت و ماهر استفاده شود.

در قایقرانی استفاده نشود.

7ـ 5تمام اسباب بازیهای شناوری و کمک شنا که در بندهای 7ـ 2تا 7ـ 4نام آنها ذکر نشده باید روی آنها بطور خوانا و پاک نشدنی و با رنگی که متضاد با رنگ زمینه است با حروفی به ارتفاع هفت میلیمتر با عبارات زیر نشانه گذاری شود.

اخطار

زیر نظر مسئول با صلاحیت و ماهر استفاده شود.

7ـ 6برای نشانه گذاری کالا باید ترتیب کلمات و شیوه نوشتن‏، به همان صورت مندرج در بندهای فوق باشد، کلمات نشانه گذاری نباید با کلمات دیگر نوشته شده و اشکال چاپ شده روی کالا تداخل داشته و نامفهوم باشد.

 8- بسته بندی

عبارات مندرج در بند نشانه گذاری با همان ویژگیها باید روی بسته بندی کالا نیز نشانه گذاری شود.

×

پشتیبانی آنلاین شرکت ایده پردازان ریناس

×